Słów kilka o szkole
Publiczne Liceum Ogólnokształcące nr VIII w Opolu to szkoła o nieograniczonych możliwościach. Nie przypadkiem symbolem szkoły jest arabska ósemka, która przewrócona na bok oznacza nieskończoność. Starożytni Grecy w nieskończoności widzieli moc i tajemnicę, które przenikają nie tylko matematykę, ale i całe ludzkie życie. W Liceum nr VIII potęgę i możliwości dostrzega się we wszystkich uczniach, którzy są w okresie kształtowania osobowości i wchodzenia w dorosłe życie. „Chcemy, aby nasi uczniowie byli nie tylko dobrze wykształceni i z sukcesami kończyli szkołę, zależy nam także na tym,  by stali się ciekawymi i wartościowymi ludźmi, otwartymi na potrzeby drugiego człowieka, gotowymi do podjęcia wyzwań, stawiającymi czoła przeciwnościom i rozwijającymi swoje zainteresowania. Mamy nadzieję, że nasi uczniowie będą tworzyć współczesny świat. Wytyczając cele i zadania na najbliższe lata nauczyciele, uczniowie oraz rodzice wspólnie zamierzają doprowadzić szkołę do sukcesu. Najważniejszym celem, do którego będziemy dążyć przez najbliższe kilka lat to szkoła pierwszego wyboru. Chcemy być jednym z najlepszych liceów w mieście. Potrafimy to zrobić, bo byliśmy do tej pory jednym z najlepszych gimnazjów w województwie i kraju. Chcemy być ambitnym liceum, które daje szansę równie ambitnej i pracowitej młodzieży na rozwój intelektualny, naukę odpowiedzialności, przygotowanie językowe, dobre funkcjonowanie w grupie, entuzjastyczne podejście do wyzwań, a finalnie - dobry start na wyższe uczelnie.” – wypowiada się dyrektor szkoły Lucyna Dzikiewicz-Niski.

Szkoła ma świetną lokalizację i znakomitą bazę. Nowoczesne sale lekcyjne wyposażone w tablice multimedialne, projektory, sprzęt komputerowy sprawiają, że nauka jest przyjemna  i ciekawa. Do dyspozycji uczniów pozostają m.in.: bezprzewodowy Internet, laptopy, bogato wyposażona biblioteka z czytelnią i nowa pracownia komputerowa. Zajęcia wychowania fizycznego odbywają się w wyremontowanej sali gimnastycznej, na wielofunkcyjnym boisku oraz w sąsiadującej ze szkołą krytej pływalni Akwarium. Na przerwach młodzież korzysta z kawiarenki, stref relaksu i stołówki. Nie bez znaczenia jest też budynek szkoły, stary z ogromnymi i pięknymi tradycjami, pokryty czerwonymi dachówkami widocznymi z daleka. Gmach „Ósemki” ma duszę, panuje w nim niezwykła atmosfera. Tradycja i nowoczesność – dwa tak odległe bieguny, a jednak możliwe do pogodzenia.
Tu przeszłość łączy się z przyszłością dzięki wykwalifikowanym nauczycielom, którzy chętnie przekazują nie tylko wiedzę, ale i własne pasje, oraz uczniom, którzy będą zmieniać świat.


Klasy pierwsze w „Ósemce”
Uczniowie „Ósemki” kształcą się w klasach o różnych profilach. W klasie medycznej z elementami ratownictwa i dietetyki znaleźli się ci, którzy interesują się biologią i chemią, chcą pomagać ludziom, myślą o studiowaniu medycyny, fizykoterapii, ratownictwa medycznego, biotechnologii i innych pokrewnych nauk. By łatwiej dokonać wyboru i określić swoje predyspozycje młodzież będzie spotykać się z praktykami i specjalistami oraz uczestniczyć w warsztatach z ratownictwa medycznego, fizjoterapii, psychologii zdrowia.
Do klasy informatyczno-matematycznej uczęszczają uczniowie pasjonujący się matematyką, programowaniem i nowoczesnymi technologiami. Absolwent tej klasy dzięki rozszerzonym przedmiotom ścisłym zdobędzie wiedzę i umiejętności, które umożliwią mu podjęcie studiów na uczelniach technicznych i ekonomicznych, politechnikach i uniwersytetach. Przyszli informatycy zajmą się programowaniem gier komputerowych na urządzenia mobilne oraz grafiką komputerową. Swoje zainteresowania mogą rozwijać w kole robotyki.
Klasę humanistyczno-prawną z elementami psychologii wybrali uczniowie myślący o karierze w zawodzie prawnika, dziennikarza, socjologa czy polityka. Dzięki innowacjom
i programom autorskim młodzi ludzie poznają warsztat dziennikarza, zobaczą media od kuchni. Rozszerzone przedmioty humanistyczne pozwolą im studiować prawo, administrację, polonistykę, komunikację społeczną czy socjologię.
Języki nauczane w szkole to angielski, niemiecki, hiszpański i francuski. Jedną godzinę języka angielskiego uczniowie mają z native speakerem.


Współpraca z opolskimi uczelniami
By plany i marzenia uczniów związane z dalszą edukacją spełniły się, szkoła nawiązała współpracę Z Uniwersytetem Opolskim ( Wydziałem Filologicznym, Nauk Społecznych, Prawa i Administracji, Przyrodniczo-Technicznym, Instytutem Psychologii, Wydziałem Lekarskim) oraz z Państwową Medyczną Wyższą Szkołą Zawodową w Opolu. Dzięki temu młodzież ma możliwość uczestniczenia w wykładach, konferencjach, zajęciach laboratoryjnych i warsztatach. Nauka staje się atrakcyjna, spotkania ze specjalistami w swoich dziedzinach pobudzają ciekawość i inspirują do samokształcenia.


Działo się…
Pierwsze tygodnie roku szkolnego obfitowały w różne wydarzenia, które pozwoliły uczniom rozwijać dotychczasowe zainteresowania i odkrywać nowe. W pierwszych dniach września uczniowie i wychowawcy mieli okazję poznać się na wyjeździe integracyjnym. Dzięki zajęciom prowadzonym przez pedagogów oraz wieczornym spotkaniom z wychowawcami odkryto swoje mocne strony, zaprezentowano talenty, pokazano kreatywność, która sprawia, że szkoła tętni energią i młodością. Uczniowie klasy medycznej dzięki warsztatom prowadzonym przez instruktorów PCK wiedzą, jak udzielić pierwszej pomocy i ratować życie ludzkie. Swoje umiejętności doskonalili na warsztatach zorganizowanych w Państwowej Medycznej Wyższej Szkole Zawodowej. Humaniści rozwijali swoje zainteresowania na warsztatach teatralnych prowadzonych w Teatrze im. Jana Kochanowskiego przez zawodowego aktora. W Narodowym Centrum Polskiej Piosenki brali udział w lekcji, na której zastanawiali się, czy teksty hiphopowe można nazwać poezją. Ścisłowcy sprawdzą się na warsztatach pisania gier komputerowych organizowanych przez Politechnikę Opolską. We wszystkich klasach świętowano dzień chłopaka, wręczając dowcipne prezenty i organizując konkursy.
W szkole często inicjatywa należy do samych uczniów, podobnie rzecz ma się w „Ósemce”. Uczniowie uczą się nie tylko na lekcjach, swoją wiedzę wykorzystują, organizując w szkole różne mniejsze lub większe wydarzenia, w których uczestniczą ich koleżanki i koledzy. Realizując swoje pomysły, młodzież dostrzega wartość nabywanej wiedzy, a ponadto sama bierze na siebie trud uczenia innych. Oczywiście najczęściej towarzyszy tym działaniom element zabawy.
Przykładem jest Europejski Dzień Języków Obcych obchodzony w szkołach całej Europy. W tym dniu akcentuje się znaczenie znajomości języków obcych we współczesnym świecie. Organizatorzy akcji postawili na zabawę i łakocie oraz duże zaangażowanie młodzieży w tę imprezę. Przygotowali specjalne quizy z poszczególnych języków obcych- języka angielskiego, niemieckiego, hiszpańskiego oraz francuskiego. Każdy, kto poprawnie odpowiedział na wylosowane przez siebie pytanie, mógł poczęstować się upieczonymi przez uczniów słodkościami. Wszyscy świetnie się bawili, a przy okazji sprawdzali swoje umiejętności językowe oraz wiedzę o poszczególnych krajach.
Prawdziwą fiestę zorganizowali uczniowie uczący się języka hiszpańskiego. Na szkolnym korytarzu pojawiła się palma i bar Mohito, w którym serwowano bezalkoholowe drinki i przekąski, zwane tapas. Młodzi barmani znali „tylko” język hiszpański i to nim należało się posłużyć, składając zamówienie.
Na szczęście pomocą służyli szkolni tłumacze, którzy uczyli podstawowych słów i zwrotów tych, którzy nie znają języka hiszpańskiego. Okazało się, że bycie komunikatywnym nie jest trudne, a na dodatek daje wiele radości. Impreza odbyła się z okazji Dnia Języka Hiszpańskiego.


Już wkrótce…
W najbliższym czasie odbędą się oczekiwane Pidżama Party, czyli nocowanie w szkole, oraz wybory Samorządu Uczniowskiego, do którego startują partie takie jak: Bardzo Mądra i Dobra Partia, Nowa Lepsza Szkoła, Współczesna Szkolna Partia. Do ważnych i poważnych uroczystości zaliczyć należy Święto Patrona - Aleksandra Kamińskiego zaplanowane na listopad, podczas którego odbędzie się uroczyste ślubowanie uczniów klas pierwszych.


„Ósemka” oczami uczniów
O nieskończoności można mówić długo, jednak – jak wiadomo – każdy nadmiar jest szkodliwy. Dlatego na koniec przywołajmy słowa samych uczniów: „Nasze liceum ma dobrą lokalizację, obok szkoły zatrzymują się autobusy, a to sprawia, że dojazd jest szybszy. Mamy również kawiarenkę, do której można pójść w czasie przerwy. Możemy poszerzać wiedzę dzięki wykładom na opolskich uczelniach.” (Wojtek); „W szkole panuje fajna atmosfera, jest tu wiele młodych, ambitnych oraz przemiłych osób. Nauczyciele są mili i pomocni.”(Justyna); „W szkole spędzamy większość dnia, dlatego podoba mi się, że dyrekcja jest otwarta na propozycje i sugestie uczniów.” (Wiktoria); „Odpoczynek podczas przerw na kanapach jest bezcenny.” (Lena); „Biblioteka jest zdecydowanie mocną stroną naszego liceum. Pracują w niej kompetentne i uprzejme panie. Księgozbiór jest duży i ciekawy.” (Jakub); „Czuję wsparcie ze strony nauczycieli.” (Paulina).
„Staramy się, aby nasi uczniowie doświadczali nieskończenie wielu radości i satysfakcji ze spotkań z rówieśnikami oraz nauczycielami, by ich moc nie wyczerpywała się” – mówi wicedyrektor Anna Łada.